FAQ

iDEAL – Algemene Vragen

Waarom zou ik iDEAL accepteren?

Omdat iDEAL snel is uitgegroeid tot de meest gebruikte betalingsmethode in Nederland. Iedere Nederlandse burger is bekend met iDEAL. Bovendien zijn transacties gegarandeerd.

Welke landen ondersteunt iDEAL?

Momenteel ondersteunt iDEAL alleen betalingen van Nederlandse rekeninghouders. De eigenaar van iDEAL, Currence, praat momenteel met banken en financiële organisaties om iDEAL naar het buitenland uit te breiden.

Welke banken ondersteunen iDEAL?

De volgende banken ondersteunen betalingen via iDEAL in Nederland: ABN Amro (waaronder voormalige klanten bij Fortis Bank), Friesland Bank, ING Bank (waaronder voormalige Postbank klanten), Van Lanschot Bankiers, SNS Bank, SNS Regio Bank, Triodos Bank en ASN Bank.

Hoe veilig is iDEAL voor de klant?

Het system van iDEAL is gebaseerd op het bekende online bankiermilieu van de klant. Betaling vindt enkel plaats in dit bankiermilieu. Het gebruikt dezelfde beveiliging als online bankieren.

Hoeveel betalingen worden jaarlijks gemaakt via iDEAL?

Het aantal betalingen via iDEAL blijft maar stijgen. In 2010 werden er 68.8 miljoen betalingen gemaakt via iDEAL. Vergeleken met 2009 was dit een stijging van 52 procent.

iDEAL – Aanvaarding

Ben je geauthoriseerd om betalingen door te voeren via iDEAL?

Ja, de eigenaar van iDEAL, Currence, heeft met de Card Gate een tijdelijk certificaat voor het doorvoeren van betalingen aan derden verleend. Momenteel zijn we in de laatste fase van de laatste certificaat.

Kan ik betalingen via iDEAL als privé ontvangen?

Nee, helaas is dit niet mogelijk. Enkel bedrijven en instituties kunnen betalingen via iDEAL door Card Gate accepteren.

Kan ik betalingen via iDEAL als buitenlands rechtspersoon ontvangen?

Ja, dit is mogelijk. Echter, buitenlandse rechtspersonen moeten de benodigde documenten opsturen.